Visual Merchandising börjar bli ett vedertaget uttryck och många företag lägger ned mycket tid på att ge kunden en inspirerande och visuellt attraktiv butiksmiljö. High-end varumärken satsar självklart mer på detta då det är en del av lyxen och värdet som kunden får. Low-end varumärken däremot har inte arbetat like mycket med detta förrän nu. Även om det är mer märkbart i high-end butiker tycker jag ändå att vi kan se att mellansegmentet och low-end har börjat anpassa sig till trenden. H&M har en hel avdelning som arbetar med skyltfönster och presentation av varor. Ytterligare ett exempel på en low-end aktör som har varit initiativtagare till visual merchandising är IKEA. Oavsett vad man tycker om IKEA:s utbud så har de alltid satsat på presentationen av varor på ett mycket tilltalande och lockande sätt. IKEA och H&M är två av världens främsta varumärken så tydligen har det visat sig ha en fördel. Huruvida den visuella miljön har en direktinverkan på försäljningen är svårt att säga men den trenden vi kan se är att fler och fler börjar satsa på detta vilket gör att kundnyttan av elementet kommer att försvinna. Kunderna kommer i framtiden inte att acceptera en rörig eller oinspirerande butiksmiljö.
Element som gör att butiksmiljön blir lite mer intressant kan locka konsumenten till att stanna lite längre och titta lite mer än de egentligen skulle göra. Sedan om de köper något bara på grund av att butiksmiljön är attraktiv är svårt att säga något om. Jag tror att det är en påverkande faktor till att kunden känner sig mer bekväm och att den kanske orkar engagera sig lite mer, vilket i sin tur leder till att ett köp blir av. Däremot finns det nog ingen direkt korrelation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar