måndag 16 januari 2012

Musik i butik

Den hörbara butiksatmosfären har en viktig uppgift när det kommer till att väcka passande associationer.

John Fraedrich och Maryon King (1998) har konstruerat en teoretisk modell där de beskriver ljudforskningen med hjälp av tre kategorier av ljudrelaterade variabler: 1) ljudets karaktär (volym, ton etc), 2) fysiologiska variabler (audiell sammansmältning) och 3) demografiska variabler. Modellen säger att samtliga variabler påverkar om ljudet uppfattas som positivt eller negativt.

Musiken kan användas till att fånga kundens uppmärksamhet och påverka tolkningen av andra stimuli. Forskning har visat att man riktar sin uppmärksamhet mot trevliga ljud, ljud med låga mjuka toner. Omvänt tvingar otrevliga ljud till sig uppmärksamheten- jag tänker på ljuden i Kicks reklam. Även om TV-reklamen är bra använder de ljud som verkligen drar uppmärksamhet till sig.


  • Man brukar säga att musikens tempo har en direkt påverkan på beteendet- typ hur snabbt man går
  • Man pratar också om att musiken väcker associationer som aktiverar olika minnen och på så sätt påverkar valet i butik. Till exempel kanske inte Kicks som en skönhetsaktör ska spela Bob Marley. 
  • Det är viktigt att musiken är målgruppsanpassad
  • Musiken sägs i första hand påverka humöret och inte den upplevda väntetiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar